Faktor FFFFA – Fakt fajn focení firemní akce

6. 2. 2019 / Interní Redaktor

Někdy si připadáme jako Indiana Jones. Jen místo ztracené archy nebo chrámu zkázy hledáme ve firmě, pro kterou vyrábíme časopis, kvalitní fotku z firemní akce. A protože Indy byl nezdolný a vytrvalý, ani my to nikdy nevzdáváme a obvykle nakonec objevíme fotku alespoň použitelnou, se kterou pak grafici v DTP studiu ještě udělají doslova divy (a my jim za to kupujme kremrole). Ale… Nebylo by lepší ušetřit si naše všetečné dotazy a další někdy trochu otravné atributy pátrání po použitelné fotce, rovnou ji prostě pořídit a dát nám ji? Bylo! A proto tenhle článek. Abyste je měly. Fotky, které se pak zdaleka nehodí jen do časopisu, ale pomohou vám s marketingem i na různých dalších frontách.


Několik rad, jak pořídit dobré fotky z firemní akce


Nastavení fotoaparátu: Možnosti dnešní fototechniky jsou velmi rozsáhlé a téměř všechny fotoaparáty disponují různými kreativními režimy. Pokud se fotografující dobrovolník nechce zabývat informacemi o souvislosti nastavení času, clony a ISO, nechť si zvolí vhodný kreativní režim a fotoaparát už téměř vše zařídí. Na večírek, kde bývá nedostatek světla, je vhodný režim „Noční snímek“, na sportovní akci překvapivě režim „Sport“. Pak už jen zbývá hledat dobré záběry.


Kompozice snímku: Co je to platné, že jste nastavili fotoaparát do správného režimu, který zajistí vhodnou expozici, když snímek nemá dobrou kompozici. Nejčastější chyby jsou:


Nevyvážená kompozice – fotografovaný objekt se krčí u kraje snímku, zbytek fotky je o ničem. (Platí sice pravidlo zlatého řezu a omezení středových kompozic, pro neprofesionála není ale snadné si toto vše v jediném okamžiku uvědomit.) Klidně tedy dělejte „středovky“ a to, co fotíte, ať zabírá většinu plochy fotky.


Uřezané končetiny – Možná se podvědomě chcete kolegovi pomstít, takže mu uříznete nožičky alespoň na fotce, ovšem pro výsledný záběr to není zrovna nejlepší řešení. Velice častá chyba – lidé na snímku mají u spodního okraje nohy uříznuté někde mezi kolenem a kotníkem, zato nad jejich hlavami je nadbytek volného místa. Je to dáno tím, že fotograf ostří na obličej focené osoby a umístí ji do středu hledáčku, kde je ostřicí bod. Stačí po namáčknutí spouště a po zaostření sklopit aparát kousek dolů, aby se hlava dostala výš a nohy byly v záběru celé.


Neostrý snímek: Neostrost vzniká dvojím způsobem: buď pohybovým rozmazáním fotografovaného objektu, nebo tzv. „proostřením“. Pohybové rozostření je dáno dlouhým časem závěrky (bývá to 1/80 vteřiny a méně). Tyto časy se už dají velmi těžko udržet „z ruky“; každému se ruce více či méně chvějí a na fotce je toto rozhýbání vidět. Nebo sice máte ruce jako skála a delší čas udržíte, ale jako na potvoru se pohne fotografovaná osoba a výsledek je stejný – rozmazaná fotka. Je tedy potřeba si hlídat, zda fotoaparát nenastavuje příliš nízkou rychlost závěrky – tedy „čas“. Pokud ano, zachrání to blesk nebo stativ.


Druhý případ neostrosti fotky vzniká tím, že ostřicí bod je namířen mimo fotografovaný objekt. Foťák tudíž zaostří třeba na vzdálenou stěnu, ale člověk stojící na půl cesty mezi touto stěnou a vámi je rozostřený. Tady je rada snadná – miřte vždy na fotografovaný objekt. A pokud je fotka pro vás důležitá, zmáčkněte to raději dvakrát – ani na automatické ostření se nedá stoprocentně spolehnout.


Pozor na blesk: Při špatných světelných podmínkách nám i vestavěný blesk může prokázat dobrou službu. Nevytvoříte sice zrovna snímky hodné nominace na Czech Press Photo, ale aspoň bude vidět, koho jste fotili. Jen pozor na určitá úskalí – pokud například fotíte dvě osoby, které jsou od vás v různé vzdálenosti, ta blíže k vám bude pravděpodobně „přesvícená“, zatímco ta druhá tmavá. Vestavěné blesky nemají také příliš silný výkon, takže má smysl je používat na objekty vzdálené cca 3–4 metry (to samozřejmě závisí na přístroji, který používáte), na delší vzdálenost už toho moc nenasvítí. A třetí nevýhoda vestavěného blesku – červené upíří oči jsou hotová věc.


To je několik opravdu základních rad, které by mohly vylepšit obrazový materiál z vašich firemních akcí. Pokud chcete používat svoje fotografie ve firemní prezentaci, je žádoucí, aby vypadaly co nejlépe. K čemu je perfektně graficky zpracovaný magazín, když obsahuje fotky jako od sedmiletého dítěte, které právě dostalo k Vánocům svůj první foťák? Ne vždy má firma chuť nebo možnosti zaplatit si profesionála (ačkoliv tahle investice se rozhodně vyplatí a my vám můžeme doporučit hned několik skvělých kolegů, kteří vaše účetnictví nezruinují), ale kdo si dá poradit, může se profesionální úrovni aspoň přiblížit. Vaše firemní materiály se hned ocitnou o úroveň výš.