Jak vzniká firemní magazín II: Obsah a rubriky

25. 6. 2019 / Pavel Pacák

Neexistuje jedna zázračná formule, která by pomohla vymyslet obsah pro každý firemní časopis. Vždy je třeba zohlednit celou řadu faktorů. Od oboru, ve kterém klient podniká, až po cílovou skupinu, tedy čtenáře. Co všechno je nutné při plánování obsahu řešit? Na to se podíváme v druhém dílu našeho seriálu.

Ve Face Upu vždy jako první řešíme téma magazínu. To bývá obvykle poměrně jasné a vychází z oboru, kterému se klient věnuje. Dále nás zajímá, pro koho je časopis určený. Pro zaměstnance, obchodní partnery nebo koncové zákazníky? Podle toho zvolíme témata rubrik, ale i tón, kterým bude časopis psaný.

Důležité jsou pro nás také klíčové hodnoty klienta. Ty se určitě musejí odrazit v navrhovaném obsahu. Například pokud je jeho firma vstřícná k ekologii, v magazínu to zohledníme. Pokud jde o společnost s letitou historií, je vhodné zařadit rubriku, která to čtenářům připomene.

 

Informace i čtení ke kávě

Vždy platí, že časopis by měl předat zásadní informace a edukovat, ale také bavit. Proto se snažíme mezi odborné rubriky zařazovat také lehčí témata. Třeba rozhovory s osobnostmi, články o cestování, vaření, automobilech, zkrátka cokoliv, co by mohlo čtenáře zajímat.

Proč? Striktně odborný časopis zaujme opravdové nadšence do oboru, ale nevezme si ho každý. Časopis, který nabídne i lifestylová témata „ke kávě“ si lidé spíše odnesou. A později otevřou třeba v klidu doma.

 

Počet stran a něco navíc

Velmi důležité je také stanovit si s klientem, jaký si představuje rozsah magazínu. Někdy mu stačí třeba jen šestnáct stran, na které dostane spíše zásadní obchodní informace. Jindy vám jich dá k dispozici několik desítek.

Takový počet už vám umožní si s obsahem skutečně hrát, zařadit rozsáhlé rozhovory, reportáže a další zajímavosti. Třeba přidat něco navíc jako křížovku nebo slevové kupony. Tlustší magazín také na první „ohmatání“ jasně připomíná klasický časopis z novinových stánků, zatímco tenčí může působit spíš jako nějaký leták.

 

Rozhovory a působivé fotografie

Podstatnou roli hraje při vymýšlení obsahu i rozpočet, který si klient na časopis stanoví. Ten ovlivní nejen zmiňovaný počet stran, ale také výslednou podobu magazínu. Při nižších částkách je vhodné využívat snímky z fotobank a obsah tvořit ve spolupráci s klientem.

Naopak při vyšším rozpočtu je možné zařadit třeba i rozhovor se zajímavou osobností a fotografie připravené na míru ve fotoateliéru. To klientovi prakticky vždy zaručí větší čtenost a snazší šíření informací k cílové skupině. Atraktivní obálka s celebritou totiž přitáhne víc čtenářů než stokrát použitá fotografie z internetu.

 

 

Máte už lepší představu o tom, co všechno ovlivní obsah magazínu? Skvělé! V příštím dílu našeho seriálu budeme ještě konkrétnější a podíváme se například na to, jakou zvolit formu článků podle toho, kdo je vaše cílová skupina. A pokud se nemůžete dočkat, stačí se nám ozvat. Vše vám vysvětlíme osobně a třeba se rovnou pustíme do přípravy vašeho vlastního magazínu.