Jak vzniká firemní magazín V: Grafický zlom

7. 8. 2019 / Pavel Pacák

Konečně máme kvalitní obsah, tedy skvělé články i fotografie. Do přípravy časopisu se tak můžeme pustit skutečně naplno. Na řadu přichází grafický zlom. Moment, kdy je třeba vše poskládat do krásného celku, který dobře vypadá a dokáže zaujmout. Jenže jak na to?

Nejprve je třeba prověřit, zda rozsah textů odpovídá zadání. Proč? Například aby od klienta nepřišel článek o šesti tisících znacích, když v magazínu na něj měla být vyhrazena pouze jedna strana. Text zkrátka nesmí být ani příliš krátký, ani přehnaně dlouhý. Jinak by stránka vypadala poloprázdně, nebo by se naopak muselo v článku škrtat.

Dále je třeba zkontrolovat, zda jsou pohromadě všechny potřebné podklady. A to je opravdu mravenčí práce. Máme všechny fotografie? Materiály pro grafiku? Víme, která část textu bude v perexu, jaké budou podnadpisy a celkové rozdělení článku? Co informační boxy s doplňujícími údaji, jsou označené? Je tu zkrátka spousta otázek a požadavků, které je třeba splnit.


Začínáme lámat

Pokud jsou všechny informace jasné a kompletní, grafik se může pustit do práce. Přichází prostor pro jeho kreativitu a vlastní vizi, která se ale samozřejmě musí také protnout s klientovým vkusem a jeho zadáním.

Mimo jiné je třeba připravit poutavou titulní stranu. Jejím náležitostem se ale budeme věnovat samostatně až příště. Dále je nutné zalomit jednotlivé články. A v neposlední řadě často připravit také originální infografiky založené na dodaných datech. Ty jsou totiž stále žádanější. Proč? Lidé jsou dnes ze sociálních sítí zvyklí konzumovat obsah vizuálně: stručně, strukturovaně a srozumitelně.


Řešíme detaily

Tím ale práce ani zdaleka nekončí. Myslet musíme i na další části magazínu. Někdy je potřeba vygenerovat například křížovku. A i taková zdánlivá drobnost může člověka pořádně potrápit. Systémy na jejich přípravu totiž asi nikdy nebudou stoprocentně „neprůstřelné“, a tak nezbývá než se chopit hotové „luštěnky“ a s tužkou v ruce ji vyřešit. Vše vyšlo? Paráda! Jedeme dál.

Jako poslední se obvykle připravují obsah a editorial. Ty v sobě totiž musí odrazit finální podobu magazínu, včetně témat i jejich umístění na konkrétních stranách. Právě proto přicházejí na řadu až nakonec.


Jdeme do finiše

Když je vše hotovo, nezbývá než vyexportovat první verzi časopisu ve formátu PDF. Tu si následně vytiskneme a pověsíme na zeď, abychom vše viděli vcelku vedle sebe. Jedině tak si můžeme všimnout i těch nejdrobnějších nesrovnalostí a sjednotit všechny důležité prvky skutečně na sto procent. Vše procházíme stránku po stránce a objevené detaily okamžitě opravujeme.

A pak už PDF odesíláme klientovi. Tím máme skoro hotovo. Slovíčko SKORO je zde ale velmi důležité. V jednom z příštích dílů si totiž ukážeme, jak funguje systém korektur, připomínek a dalších dokončovacích prací.


Jestli se ale už teď nemůžete dočkat pokračování, napište nám. Vše vám dopodrobna vysvětlíme a svůj magazín s námi můžete začít připravovat třeba hned zítra.