Souboj titulků: Jak se rodí šampioni?

13. 3. 2019 / Interní Redaktor

Valí se ze všech stran. Křičí, předhánějí se, zápasí o naši pozornost. Marně před nimi utíkáme, snažíme se schovat… Nakonec neodoláme. Podlehneme jejich svodům. Klikneme, zalistujeme, koupíme. Ne všechny titulky ale mají takovou sílu. Odhalíme vám, jaké podle průzkumů zasazují čtenářům nejsilnější úder.

1. „5 tipů, jak snadno zabít dvě mouchy a jednoho slona k tomu“


Čísla světu vládnou. A i tomu mediálnímu. Když použijeme čísla, dáme najevo, že jsme pro naše čtenáře vybrali skutečně to nejlepší z nejlepšího. Jak ukázalo měření, nejpopulárnějším TOP číslem v titulcích je desítka, následuje pětka a sedmička.


2. „Šok! Královna ukrývá neuvěřitelné tajemství!“


Celebrity, výkřiky, záhady. Jakkoli to zní podbízivě, bulvární témata stále lákají čtenáře nejvíce. Musíme si ale dávat pozor, na koho cílíme. Takové titulky mohou totiž řadu zájemců spíše odradit a navíc znehodnotit i mediální obsah, který jim nabízíme. Při přípravě seriózního titulu, který si svých čtenářů váží a nabízí jim ověřené informace, je proto lepší vyzbrojit se méně agresivními poutači. A především nikdy nenabízet v titulku nic, co by pak čtenář hledal v samotném článku lupou a ještě jen v náznacích.


3. „Chcete být neustále šťastní?“


Nevinná otázka zasadí čtenáři brouka do hlavy pěkně hluboko. Co když je v článku přece jen něco, co sám ještě neví a co mu udělá život lepším?


4. „Uštknutí zmijí je vzácné, ale když kousne dítě, může jít o život“


Kouzelné dvojsmysly a hrátky s naší mateřštinou dokážou divy. Těm nejlepším kouskům se pak otevřou brány do světa sociálních sítí, kde si je sdílejí pobavení čtenáři. Ne vždy ale za tím stojí úmyslný žert redaktora či jeho editora, někdy to prostě jen takříkajíc „ujede“. Třeba před komunálními volbami v roce 2014 se celá republika bavila titulkem Mosteckého deníku, který hlásal: „Za pět dní začínají volby. Vážně nemocní si mohou zavolat pro urnu.“ 


5. „Ten nejlepší způsob, jak se stát boháčem“


Nikoho přece nezajímá „dobrá“ rada. Všichni chtějí tu nejlepší, nejzaručenější, nejsnazší! Titulky obsahující nějaký návod jsou pěkně zákeřné. Útočí totiž nejen na naši zvědavost, ale zároveň i touhu se změnit, být lepší než ostatní, nezaostávat. Pokud nabízíme takový titulek, měli bychom ale svému slovu dostát a skutečně čtenáře nějak obohatit. Není nic horšího, než když takový titulek v sobě ukrývá text plný klišé a frází, které zná snad každý.


... a jedna rada na závěr:


Buďme originální! Titulky, které na nás dotírají každý den, se víceméně stále opakují, sázejí totiž na osvědčené způsoby, jak si vydobýt cestu ke svým cílovým čtenářům. Ale není to škoda? Mnohdy se více vyplatí vykročit z davu řvoucích titulků a představit světu takový, který bude neodolatelný právě díky své výjimečnosti. Důležité je věnovat mu dost času, mazlit se s ním, dotáhnout ho k dokonalosti, údernosti, poetičnosti. A když se to podaří, čtenáři rádi sáhnou po našich textech, oblíbí si nás a budou se chtít vracet.


Věděli jste například, že nejslavnější copywriter všech dob David Ogilvy přepisoval titulek svého legendárního inzerátu pro Rolls-Royce 104x? A výsledek vešel do dějin: „V 60 mílích za hodinu vychází největší hluk nového rolls-royce z palubních hodin.“